środa, 19 lutego 2014

Olej lniany.

Olej lniany zagościł w moim menu tuż po Świętach Bożego Narodzenia. W sklepach warzywniczych, zgodnie z tradycją, pojawiły się małe buteleczki olejów tłoczonych na zimno (rzepakowego i lnianego), które dodaje się do dań postnych. Kupiłam właśnie na próbę tę małą buteleczkę oleju lnianego, ponieważ już wcześniej czytałam o nim bardzo dużo pozytywnych opinii, a także poleciła mi go znajoma.

Na początek, dla zainteresowanych i dociekliwych, trochę wiedzy :)

Dlaczego oleje tłoczone na zimno są wyjątkowe?
Oleje tłoczone na zimno zawierają dużo jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, a przede wszystkim są cennym źródłem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (WNKT), w szczególności niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT), których ludzki organizm nie potrafi sam produkować i musimy dostarczać je z pożywieniem. Do NNKT należą m. in. kwas alfa-linolenowy i kwas linolowy (omega-3). Kwasy te spełniają wiele ważnych funkcji w naszym organizmie, m. in. odpowiadają za prawidłowe przekazywanie impulsów nerwowych, są bioregulatorami i prekursorami długołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Ich spożywanie może pomóc w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym, takim jak otyłość, nadciśnienie tętnicze, choroby serca. Dostarczenie odpowiedniej ilości zapobiega wystąpieniu choroby Alzheimera, demencji starczej, depresji, a organizm po przebytej infekcji szybciej się regeneruje i wraca do formy. Kwasy omega-3 są niezbędne dla dzieci (mózg ludzki zbudowany jest w 60% z tych kwasów) - wspomagają pracę mózgu. Olej lniany zawiera ponad 15% wymienionych kwasów tłuszczowych.

Olej lniany - właściwości:
- zalecany przy leczeniu depresji i innych chorób psychicznych, ponieważ z kwasów omega-3 powstają tzw. hormony szczęścia, serotonina i dopamina
- wspomaga procesy trawienne
- stosowany w leczeniu stwardnienia rozsianego
- wspomaga redukcję tkanki tłuszczowej (odtłuszcza wątrobę)
- wpływa na wzrost wydolności organizmu poprzez udział w transporcie tlenu i produkcji hemoglobiny
- obniża poziom "złego" cholesterolu we krwi
- przeciwdziała miażdżycy, chorobom układu sercowo-naczyniowego
- odżywia i uelastycznia skórę
- niektóre składniki wykazują działanie antyoksydacyjne
- odpowiada za przywrócenie równowagi hormonalnej
- podobnie jak inne kwasy z rodziny omega-3 ma działanie antynowotworowe (hamowanie raka piersi, zapobieganie rakowi prostaty)

Moje doświadczenie z olejem lnianym
Jak wspomniałam, stosuję go od Bożego Narodzenia, więc niecałe 2 miesiące. Spożywam 1-2 łyżeczki dziennie (czasami zdarza mi się zapomnieć lub po prostu nie mieć okazji). Ma dość specyficzny smak, dla mnie nieco rybi, dlatego też zazwyczaj przygotowuję sobie tost z ciemnego chleba i na niego wylewam łyżeczkę oleju, a następnie układam pozostałe składniki (szynkę, ser, warzywa itd.). W takim połączeniu smakuje całkiem dobrze. Dodaję go też do sałatek. 

Moje obserwacje
Po 2 miesiącach stosowania zauważyłam znaczną poprawę skóry. Jest mniej sucha (czasami nogi miałam niemal 'białe' po kąpieli) i bardziej elastyczna. Moja cera uległa także znacznej poprawie - jest gładka, delikatna. Zaobserwowałam też, że mam ładniejsze włosy, są lśniące i mocniejsze.
Jestem bardzo zadowolona z efektu i na pewno olej lniany zagości na stałe w moim menu :)

A Wy? Znacie? Używacie?

Moje przykładowe śniadanie - grzaneczki, 
które polewam łyżeczką oleju lnianego
i sałatka z sosem składającym się 
z musztardy i również odrobiny oleju lnianego :)

Bibliografia:
1. Obiedzińska A., Waszkiewicz-Robak B.. "Oleje tłoczone na zimno jako żywność funkcjonalna". ŻYWNOŚĆ. Nauka. Technologia. Jakość., 2012.
2. www.zyj-godnie.cba.pl
3. Wykłady na UWM z przedmiotu "Współczesne trendy w technologii żywności"

4 komentarze:

  1. Faktycznie jest dość specyficzny ale godnie zastępuje oliwę z oliwek i jest zdrowy :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja używam oliwy z oliwek albo oleju kokosowego:) Lniany kupię przy najbliższej okazji:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Używam od czasu do czasu:) i również zauważyłam zbawienne działanie na włosy i skórę, czasem dodaję olej do twarogu i robię sobie taką zdrową mieszankę:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Olej lniany można dodawać też do sałatek, surówek albo dresingów. Faktycznie, ma charakterystyczny smak, ale zdecydowanie warto się z nim zapoznać :)

    OdpowiedzUsuń